מגדל חשמונאי עיר דוד שטח G

ירושלים, ישראל

תיאור כללי

על גבעת עיר דוד, הסמוכה לכותל המערבי, נולדה העיר ירושלים לפני אלפי שנים.

במאות ה-13 וה-12 לפנה”ס (תקופת השלטון היבוסי לערך), נבנה בצמוד למדרון המזרחי של הגבעה מבנה אבן מדורג אדיר ממדים ששימש קיר תמך למצודת העיר שהתנשאה ממעל, ככל הנראה היא “מצודת ציון” שכבש דוד. רק חלקים ממבנה האבן שרדו כיום. איכות בניית הבתים והתנאים הנוחים ששררו בהם (כגון שירותים ורהיטים מעץ מיובא), רומזים לכך שבאזור זה התגוררו אנשים רמי מעלה.

אישוש להנחה זו נמצא במבנה שנחשף בתחתית שטח החפירה, ובו נמצאו כ-50 בולות. בולות הן פיסות טיט ששימשו לחתימת איגרות ותעודות שנכתבו על פפירוס או קלף, ועליהן נמצאו טביעות חותם. על הבולות, מופיעים שמות בכתב עברי קדום, ביניהם כאלה המוכרים מן המקרא כגון “גמריהו בן שפן”, שהיה סופר המלך (ירמיהו לו, י). אפשר שבולות אלו הן שרידי ארכיון מסמכים מלכותי שעלה בלהבות עם חורבן בית ראשון. בבית סמוך נמצא חדר שרוף ובו ראשי חץ רבים, עדות אילמת לקרבות הקשים שהתנהלו במקום, כאשר החריבו הבבלים את העיר ואת בית המקדש בחודש אב של שנת 586 לפנה”ס.

בימי שיבת ציון, כאשר שוקמו חומות העיר, הוסט קו הביצור המזרחי אל מעלה הגבעה, והותיר מחוץ לעיר את גלי החורבות של בית ראשון. כך צומצם שטח העיר במזרח. שרידי החומה מתקופת הבית השני ניכרים כיום בראש מבנה האבן המדורג, מגדליה תוחמים את מבנה האבן המדורג משני צדדיו.

את המגדל החשמונאי הזה זכינו לשחזר בשנת 2015

המצב הקיים

באתר שחזור בריטי המשמש מסד לשחזור.

תהליך ההתערבות

שחזור ראש המגדל על גב השחזור הבריטי הקודם. הבנייה התבצעה בבנייה דו פנית באבני ‘מיזי יהודי’ מסיביות עם אבני פינה בעלות משקל רב. תערובת מליטה להנחת אבנים ולדבש על בסיס NHL 3.5 וחול מחצבה ביחס של 1:3. תערובת מליטה לכיחול על בסיס NHL 3.5 ואפר מחפירות הארכיאולוגיות בחניון גבעתי ביחס של 1:6. בוצעו עגינות סטטיות לקונסטרוקציית ברזל פנימית.

 

סיכום

הקירות המשוחזרים ממחישות למבקר את עוצמת המגדל. כעת מקרינים על גבי השחזור מצג חזותי מרהיב המדמה את שחזור האתר בכללותו.

עבר
תיעוד מצב קיים
בעבודה
לאחר השימור

שנת המבנה

מאה 1-2 לפנה”ס

סוג השימור

שחזור

מהנדס

שפר מהנדסים

אדריכל

רם שואף

לקריאת דוח השימור המלא